Oké, alle stappen op Wat is er nodig om zendingen te kunnen voormelden vanuit King? zijn doorlopen en wordt nu aan voldaan. De koppeling is inmiddels geïnstalleerd en draait op de achtergrond. De vraag rest dan, hoe meld ik mijn zendingen voor vanuit King? Het antwoord op die vraag zal hieronder beantwoorden worden!
Uitleverhistorie
De koppeling gaat te werk vanaf het moment dat er een order / zending uitgeleverd is en daardoor dus in de uitleverhistorie van King is opgenomen. Dit scherm is te vinden via Verkopen -> Uitleverhistorie:
Als je hierna op een (uit)levering klikt, zult u het volgende scherm zien:
Binnen dit scherm zijn er vijf elementen die een rol spelen binnen het voormelden van de zendingen richting
de desbetreffende vervoerder en wat het eindresultaat daarvan precies is:
- Een order / zending in de uitleverhistorie wordt alleen opgepikt / verwerkt als deze een vervoerder
gekoppeld heeft én deze vervoerder gekoppeld is in de configuratie; - Deze order / zending moet bovendien één of meerdere collo / colli gekoppeld hebben;
- Deze order / zending moet logischerwijs een aantal hebben van minimaal 1 of hoger;
- Nadat een order / zending succesvol verwerkt is richting de vervoerder zal in het veld Track & trace code
de unieke code voor de zending van de vervoerder komen te staan. Let op! Bij een collo met aantal groter
dan 1 zal hier maar één track & trace code komen te staan; - In het veld Track & trace url zal de URL naar de track & trace pagina van de vervoerder komen te staan.
Door op het wereldbolletje naast het veld te klikken, zal de pagina direct geopend worden.
- In het geval van de configuratie-keuze om via een eigen gemaakt ZPL-bestand labels te printen, kan hier
respectievelijk “ZPL OUTPUT” en “Van zending is een ZPL-bestand gegenereerd.” komen te staan; - In het geval van de configuratie-keuze om de eigenschappen van de order / zending in een CSV-bestand op
te slaan, kan hier respectievelijk “CSV OUTPUT” en “Zending is opgenomen in CSV-output.” komen te staan; - In alle gevallen (verwerking via API / ZPL / CSV) kan hier bij een fout tijdens de verwerking van de order / zending
“FOUT BIJ AANMELDEN” en “Het aanmelden van de zending bij vervoerder ‘X’ is mislukt. Loop de ordergegevens nog
eens goed na.” komen te staan
Bij fouten die optreden kan ingesteld worden om hier een e-mailbericht van te sturen of een taak van aan te laten maken.
Ook kan ingesteld worden om fouten periodiek opnieuw te proberen. In het geval van een tijdelijk connectieprobleem zal
de order / zending in dat geval alsnog succesvol voorgemeld worden.
Mocht het zo zijn dat er fouten zijn gemaakt bij het invoeren van alle order- / zendinggegevens zal in veel gevallen de order /
zending alsnog handmatig ingevoerd moeten worden bij de vervoerder. Het is dus zeer belangrijk dat de gegevens accuraat ingevoerd worden!
koppeling mag verwachten. Mochten er onverhoopt toch nog vragen of onduidelijkheden zijn, stel die dan gerust!