Projecten

Attitude Holland

Koppelingen vanuit King-software cruciaal 'werelds succes' Attitude Holland

1605770508385

Rob en Rebecca van Berkel begonnen hun bedrijf in 1999 als hobby geboren uit liefde. De liefde is gebleven, de hobby is uitgegroeid tot het online warenhuis Attitude Holland. Vanuit Edam bedienen ze letterlijk en figuurlijk de wereld(en) van alternatieve lifestyles. Te gek bestaat niet.

“We richtten ons eerst op gothic en metal met een standje op festivals”, vertelt Rob. “We kregen een naam in de scene en er kwamen steeds meer subculturen bij.” Na een jaar of vijf voelde het ondernemerspaar zich omarmd door het publiek.

In 2011 huurden ze in Amsterdam de Melkweg af voor een grootscheepse Halloweenparty. Het werd allemaal groter en groter en toch bleef het leuk. Goede business is mooi, aldus Rob, maar voorop staat het plezier. Hij geniet van de binding die in al die jaren is gegroeid. “Onze klanten durven op hun manier anders te zijn. Vooroordelen? Die zijn onterecht! Het zijn de liefste warmste mensen die ik ken.”

Goede business is mooi, maar voorop staat het plezier.

Het aantal artikelen is ondertussen geen honderd meer, maar 150.000. “Dat kan zomaar naar 200 000 gaan binnen vier maanden”, zegt Rob. “Met één paar schoenen in elke maat heb je al acht artikelen. Zoiets is handmatig niet bij te houden, waar je kunt moet je automatiseren.”

Het vraagt nogal wat om productpresentatie, voorraadbeheer, bestellen, verzenden en informatie van en naar klanten actueel en werkzaam te houden. “Ik zie het als een puzzel waar alleen maar stukjes worden aangelegd. Het is nooit af. We hebben 400 duizend klanten en 120 leveranciers. Slechts een fractie van de artikelen ligt hier in het magazijn. Wij zorgen dat data uit de hele wereld naar ons komt. Een eigen website is niet genoeg meer. Het gaat allemaal naar marktplaatsachtige omgevingen, denk aan bol.com en Amazon.” Om dit proces dag en nacht soepel te laten verlopen, moeten alle schakels goed op elkaar zijn afgestemd. “Als basis gebruiken we KING business-software. Voor de koppelingen met platforms vanuit KING hebben we sinds 2016 ADJUST-IT als partner. ”

Inclusief Rebecca en hijzelf werken er nu vijftien mensen bij Attitude Holland. “Hoeveel dat er meer zouden zijn geweest zonder die geautomatiseerde koppelingen kan ik onmogelijk zeggen. Dan hadden we nooit kunnen doen wat wij nu doen.”

Wees als water. Beweeg mee als er iets gebeurt.

En toen kwam COVID-19. De evenementen vielen weg, de klantendagen, de festivals. Rob: “We hadden ook kunnen blijven jammeren ‘O-o-o, de voorraad moet eruit, van dit en van dat, logistiek is het een ramp voor ons’. Dat hebben we losgelaten en gekeken wat er wél kan.” In plaats van een rampscenario uit te voeren, kwam hij met nieuwe initiatieven.

Attitude startte een tv-kanaal waarop mensen over de hele wereld kunnen streamen. “Dit past precies bij deze tijd: klanten laten meedoen om content te tonen, iedereen inzetten en heel veel mensen bereiken.” Er is ruimte voor tien live-steams tegelijk.

Verder zijn er online workshops over make-up. Of een haarverfcursus (DyewithAttitude en AttitudeHairDye) die gratis via e-mail wordt aangeboden. Puur informatief, niet sales-gericht. Ook dit vroeg om de nodige softwarematige ingrepen. Rob: “ADJUST-IT heeft ons daarbij enorm geholpen. Deze ideeën zijn geboren omdat dingen plots anders gaan dan eerst. Ik zeg: wees als water. Dat beweegt mee als er iets gebeurt.”

Tekst: Johan Debbenhof (Johan schrijft).

Kom in contact.

Telefonisch contact

+31 (0) 528 342 891

E-mail contact

[email protected]

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Offerte aanvragen
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.